◄ خراسان جنوبی هزار کیلومتر بزرگراه میخواهد
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی در خصوص شرایط خاص این استان در حوزه راهسازی گفت: استان خراسان جنوبی ازنظر وسعت سومین استان پهناور کشور است و اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی هم ازنظر وسعت اولین اداره راه و شهرسازی کشور است و فعالیتهای این اداره گستره وسیعی را در برمیگیرد و در موضوع پراکندگی راهها جایگاه نخست را در اختیار دارد چراکه دو استان دیگری که از خراسان جنوبی بزرگتر هستند، سیستان و بلوچستان و
کرمان هرکدام دو اداره کل دارند و استان خراسان جنوبی تنها یک اداره کل راه و شهرسازی دارد بنابراین ازنظر طول راهها این اداره وسیعترین در کشور است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز ، مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار تیننیوز اظهار داشت: ما در استان خراسان جنوبی علاوه بر وسعت زیاد؛ اقلیمهای بسیار متفاوتی نیز داریم، یعنی راههای کویری داریم که باید در تابستان ماسه روبی بکنیم و از سوی دیگر جادههای کوهستانی داریم که جادههای برفگیری هستند و در فصل زمستان نیاز به برفروبی دارند همچنین مسئله سیلخیز بودن و موارد اینچنینی فعالیت: در حوزه راه را در این استان با شرایط خاصی مواجه
میکند.
این مقام مسئول با اشاره به تاریخچه راهسازی در استان گفت: جعفری ادامه داد در حقیقت استان خراسان جنوبی پیشازاین تا به این حد راه نداشت، در سال 1362 که اداره کل ترابری جنوب خراسان تشکیل شد، ما در حدود 1000 کیلومتر راه اصلی و فرعی بیشتر نداشتیم و در حدود 160 کیلومتر راه روستایی داشتیم اما بعد از تشکیل اداره کل راه و شهرسازی جنوب خراسان، بهسرعت فعالیتها شروع میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی ادامه داد: بعد از تشکیل این اداره راههایی به سمت استان یزد، کرمان و اصفهان با مشخصات راه دسترسی احداث میشود، بنابراین راههای زیادی کشیده شد تا این منطقه از بنبست خارج شود.
مهدی جعفری گفت: یکی از دلایلی که بیرجند بهعنوان مرکز استان خراسان جنوبی تعیینشده است این بود که بعد از سال 1362 در خصوص توسعه راههای استان اقدامات خیلی خوبی انجامشده است، ما در حال حاضر بالغبر 16 هزار کیلومتر راه داریم که شامل 5 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی و فرعی و 5 هزار و 400 کیلومتر راه آسفالته روستایی میشود که مجموعاً 11 هزار کیلومتر آسفالته و 5 هزار کیلومتر راههای خاکی را تشکیل میدهد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همچنین گفت: از ۹۰۶ روستای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار استان ۸۰۰ روستا آسفالت هستند. بیشترین محرومیت ازنظر سرانه راه آسفالت روستایی مربوط به دو شهرستان مرزی نهبندان و سربیشه است که به ترتیب ۲۸ و ۲۱ روستای آسفالت نشده دارند.
جعفری ادامه داد: برای رسیدن به استاندارد کشوری باید بین ۸۰۰ تا هزار کیلومتر بزرگراه در استان احداث شود و خراسان جنوبی فاقد آزادراه است. البته مقدمات تبدیل پروژه بیرجند - قائن به آزادراه فراهمشده است.