رانندگان بومی تعیینکننده نرخ کرایه
تیننیوز| حملونقل یکی از اصلیترین مشکلات فعالان بخش معدن تلقی میشود، بهطوری که با رکود در بازار مواد معدنی برخی اظهار میکنند قیمت ماده معدنی با هزینه حمل آن برابری میکند. اما موضوعی که در این میان وجود دارد مشکلات میان رانندگان کامیون و معدنیهاست. این موضوع توانسته بر قیمت حمل نیز تاثیرگذار باشد.
به گزارش روزنامه گسترش صمت، شاید در کنار قیمتهای جهانی و توجه دولت به بخش معدن و حمایت از بخش خصوصی، موضوع حملونقل در حوزه معدن و صنایع معدنی در جایگاه سوم قرار گیرد. در واقع فعالان معدنی معتقدند نبود زیرساختهای حملونقل در بخش معدن توانسته مشکلات بسیاری را ایجاد کند. در واقع نبود امکانات کافی برای حملونقل مواد معدنی توانسته موانعی را ایجاد کند که گاه فعالیت معدنی را سخت میکند.
شرکتهای بزرگ حملونقل ایجاد شود
یکی از مشکلات موجود در بخش معدن و در زمینه حملونقل، مشکلاتی است که معدنکاران با رانندگان محلی دارند و این موضوع توانسته تاثیر بسیاری بر قیمت حمل داشته باشد.
دبیر کمیته خاکهای صنعتی درباره این موضوع به صمت میگوید: متاسفانه وضعیت در ارتباط با حملونقل بهبود نیافته، اما به دلیل رکودی که بر بازار مواد معدنی حاکم است، مشکلات مربوط به حملونقل کمتر مطرح میشود. هادی میررحیمی اضافه میکند: به طور نمونه زمانی سنگآهن به مقدار قابل توجهی صادر میشد، در نتیجه بیشتر رانندگان سعی میکردند در حوزه سنگآهن فعالیت کنند به همین دلیل دیگر حوزههای معدنی برای حمل بار با مشکل مواجه میشدند. وی با اشاره به رانندگان بومی ادامه میدهد: حضور رانندگان بومی در بیشتر مواقع توانسته مشکلزا باشد زیرا آنها اجازه نمیدهند دیگر رانندگان وارد منطقه شوند. در واقع آنها منطقه را به انحصار خود درمیآورند. این موضوع در حالی اتفاق میافتد که برخی از رانندگان غیربومی وقتی باری را تخلیه میکنند حاضر به حمل بار با قیمت کمتری هستند. براساس گفتههای دبیر کمیته خاکهای صنعتی، معدندار در زمینه هزینه حمل با رانندگان بومی با مشکل مواجه میشود اما مشکلات دیگری در کنار هزینه حمل وجود دارد. میررحیمی در این رابطه بیان میکند: گاهی رانندگان محلی، بار را با تاخیر حمل میکنند. بیتردید باید راهکاری در این میان وجود داشته باشد تا بخش معدن بتواند مشکلات موجود در زمینه حملونقل را با استفاده از آن حل کند. میررحیمی معتقد است، تا زمانی که شرکتهای بزرگ حملونقلی نداشته باشیم همچنان در زمینه حمل بار در بخش معدن با مشکل مواجه خواهیم بود. این شرکتها ۳شیفته مشغول به کار هستند و کامیونهای زیاد و مراکز تعمیر و نگهداری در اختیار دارند. به گفته میررحیمی، در چنین شرکتهایی ماشینها ۲۴ساعته فعال هستند اما رانندگان آن تعویض میشوند، این در حالی است که کامیونهای بومی تنها یک راننده در اختیار دارند که هر زمان بخواهد حرکت میکند. وی در پایان به برگزاری نشست حملونقل در اتاق بازرگانی ایران به همت کمیسیون معادن و صنایع معدنی، اشاره میکند: در این نشست مسائل بسیار خوبی مطرح شد. به طور نمونه یکی از موضوعات مطرح در این جلسه، نوسازی ناوگان حملونقل و کامیونهایی بود که در حوزه معدن مشغول به کار هستند.
افزایش قیمت برای پرداخت اقساط
تعیین نرخ حمل از سوی رانندگان بومی از دیگر موضوعاتی است که توانسته معدنیها را با مشکل مواجه کند. رییس خانه اقتصاد ایران نیز درباره این موضوع اظهار میکند: سهم بار، توافقی میان صاحب بار و راننده است اما متاسفانه در برخی مناطق شاهد آن هستیم که شرایط محلی، تعیینکننده نرخ حمل بار است و هرساله این میزان افزایش پیدا میکند. ابراهیم جمیلی به صمت میگوید: جالب است که در هیچ کجای دنیا این اتفاق رخ نمیدهد بلکه هزینه حمل بار معدنی، تابعی از ارزش ماده معدنی است. به گفته وی، با توجه به مشکلات موجود در خطوط حملونقل ریلی و همچنین تک خطی بودن راهآهن، فشار بر جاده افزایش مییابد. از سویی دیگر در کشور ما حملونقل آبی داخلی یعنی رودخانه نیز وجود ندارد در نتیجه تمام این موارد فشار جاده را افزایش میدهد.
جمیلی اضافه میکند، اما نکته مهم دیگر در این زمینه قیمت کامیونهاست. برخی از رانندگان برای پرداخت اقساط کامیونهای خود مجبور هستند هزینههای حمل را افزایش دهند. رییس خانه اقتصاد ایران نیز به نبود شرکتهای حملونقلی اشاره میکند و میافزاید، باید چنین شرکتهایی ایجاد شوند تا بتوانیم از بیشترین توان ماشینها برای حمل بار استفاده کنیم.جمیلی معتقد است: با ایجاد چنین شرکتهایی علاوهبر کاهش قیمت حمل میتوان شاهد اشتغالزایی از سوی شرکتهای حملونقلی بود.
دولت، قیمت تعیین نکند
حال شاید وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند برای حل این مشکلات راهکاری بیابد و به معدنیها کمک کند، اما این در حالی است که مدیرکل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار میکند: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با مشکلات موجود در زمینه حملونقل دخالت نکرده زیرا این موضوع برعهده وزارت راهوشهرسازی است. عباسعلی ایروانی با اشاره به گران بودن کرایههای حمل به صمت میگوید: یکی از مشکلات موجود در حوزه حملونقل مواد معدنی گرانبودن هزینههای حمل است که بخشی از آن به دلیل قیمت ماشینآلات و... رخ میدهد. این موضوع باعث میشود قیمت ماده معدنی و هزینه حملونقل با یکدیگر برابری کند. در نتیجه حمل ماده معدنی برای مسافتهای زیاد دیگر توجیه نخواهد داشت زیرا بیشتر معادن در مناطق دوردست قرار گرفتهاند. وی درباره تعامل با وزارت راهوشهرسازی اضافه میکند: شاید بهتر باشد عرضه و تقاضا میزان قیمتها را مشخص کند. تجربه نشان داده است دخالت دولت در تعیین قیمت نتوانسته مشکلات را حل کند اما در این رابطه توسعه و ایجاد زیرساختها از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
شرکتهای بزرگ حملونقل ایجاد شود
یکی از مشکلات موجود در بخش معدن و در زمینه حملونقل، مشکلاتی است که معدنکاران با رانندگان محلی دارند و این موضوع توانسته تاثیر بسیاری بر قیمت حمل داشته باشد.
دبیر کمیته خاکهای صنعتی درباره این موضوع به صمت میگوید: متاسفانه وضعیت در ارتباط با حملونقل بهبود نیافته، اما به دلیل رکودی که بر بازار مواد معدنی حاکم است، مشکلات مربوط به حملونقل کمتر مطرح میشود. هادی میررحیمی اضافه میکند: به طور نمونه زمانی سنگآهن به مقدار قابل توجهی صادر میشد، در نتیجه بیشتر رانندگان سعی میکردند در حوزه سنگآهن فعالیت کنند به همین دلیل دیگر حوزههای معدنی برای حمل بار با مشکل مواجه میشدند. وی با اشاره به رانندگان بومی ادامه میدهد: حضور رانندگان بومی در بیشتر مواقع توانسته مشکلزا باشد زیرا آنها اجازه نمیدهند دیگر رانندگان وارد منطقه شوند. در واقع آنها منطقه را به انحصار خود درمیآورند. این موضوع در حالی اتفاق میافتد که برخی از رانندگان غیربومی وقتی باری را تخلیه میکنند حاضر به حمل بار با قیمت کمتری هستند. براساس گفتههای دبیر کمیته خاکهای صنعتی، معدندار در زمینه هزینه حمل با رانندگان بومی با مشکل مواجه میشود اما مشکلات دیگری در کنار هزینه حمل وجود دارد. میررحیمی در این رابطه بیان میکند: گاهی رانندگان محلی، بار را با تاخیر حمل میکنند. بیتردید باید راهکاری در این میان وجود داشته باشد تا بخش معدن بتواند مشکلات موجود در زمینه حملونقل را با استفاده از آن حل کند. میررحیمی معتقد است، تا زمانی که شرکتهای بزرگ حملونقلی نداشته باشیم همچنان در زمینه حمل بار در بخش معدن با مشکل مواجه خواهیم بود. این شرکتها ۳شیفته مشغول به کار هستند و کامیونهای زیاد و مراکز تعمیر و نگهداری در اختیار دارند. به گفته میررحیمی، در چنین شرکتهایی ماشینها ۲۴ساعته فعال هستند اما رانندگان آن تعویض میشوند، این در حالی است که کامیونهای بومی تنها یک راننده در اختیار دارند که هر زمان بخواهد حرکت میکند. وی در پایان به برگزاری نشست حملونقل در اتاق بازرگانی ایران به همت کمیسیون معادن و صنایع معدنی، اشاره میکند: در این نشست مسائل بسیار خوبی مطرح شد. به طور نمونه یکی از موضوعات مطرح در این جلسه، نوسازی ناوگان حملونقل و کامیونهایی بود که در حوزه معدن مشغول به کار هستند.
افزایش قیمت برای پرداخت اقساط
تعیین نرخ حمل از سوی رانندگان بومی از دیگر موضوعاتی است که توانسته معدنیها را با مشکل مواجه کند. رییس خانه اقتصاد ایران نیز درباره این موضوع اظهار میکند: سهم بار، توافقی میان صاحب بار و راننده است اما متاسفانه در برخی مناطق شاهد آن هستیم که شرایط محلی، تعیینکننده نرخ حمل بار است و هرساله این میزان افزایش پیدا میکند. ابراهیم جمیلی به صمت میگوید: جالب است که در هیچ کجای دنیا این اتفاق رخ نمیدهد بلکه هزینه حمل بار معدنی، تابعی از ارزش ماده معدنی است. به گفته وی، با توجه به مشکلات موجود در خطوط حملونقل ریلی و همچنین تک خطی بودن راهآهن، فشار بر جاده افزایش مییابد. از سویی دیگر در کشور ما حملونقل آبی داخلی یعنی رودخانه نیز وجود ندارد در نتیجه تمام این موارد فشار جاده را افزایش میدهد.
جمیلی اضافه میکند، اما نکته مهم دیگر در این زمینه قیمت کامیونهاست. برخی از رانندگان برای پرداخت اقساط کامیونهای خود مجبور هستند هزینههای حمل را افزایش دهند. رییس خانه اقتصاد ایران نیز به نبود شرکتهای حملونقلی اشاره میکند و میافزاید، باید چنین شرکتهایی ایجاد شوند تا بتوانیم از بیشترین توان ماشینها برای حمل بار استفاده کنیم.جمیلی معتقد است: با ایجاد چنین شرکتهایی علاوهبر کاهش قیمت حمل میتوان شاهد اشتغالزایی از سوی شرکتهای حملونقلی بود.
دولت، قیمت تعیین نکند
حال شاید وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند برای حل این مشکلات راهکاری بیابد و به معدنیها کمک کند، اما این در حالی است که مدیرکل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار میکند: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با مشکلات موجود در زمینه حملونقل دخالت نکرده زیرا این موضوع برعهده وزارت راهوشهرسازی است. عباسعلی ایروانی با اشاره به گران بودن کرایههای حمل به صمت میگوید: یکی از مشکلات موجود در حوزه حملونقل مواد معدنی گرانبودن هزینههای حمل است که بخشی از آن به دلیل قیمت ماشینآلات و... رخ میدهد. این موضوع باعث میشود قیمت ماده معدنی و هزینه حملونقل با یکدیگر برابری کند. در نتیجه حمل ماده معدنی برای مسافتهای زیاد دیگر توجیه نخواهد داشت زیرا بیشتر معادن در مناطق دوردست قرار گرفتهاند. وی درباره تعامل با وزارت راهوشهرسازی اضافه میکند: شاید بهتر باشد عرضه و تقاضا میزان قیمتها را مشخص کند. تجربه نشان داده است دخالت دولت در تعیین قیمت نتوانسته مشکلات را حل کند اما در این رابطه توسعه و ایجاد زیرساختها از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.