دولت کمتر از ۱۴ میلیارد تومان در بخش یارانه بلیت مترو پرداخت کرده است / نیاز مترو به ۱۰۰۸ واگن
تین نیوز | مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با اشاره به کم لطفی های دولت درخصوص مترو گفت: از ابتدای سال تاکنون دولت کمتر از 14 میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت کرده است.
محسن نائبی در نشست خبری دیروز با اعلام خبربرپایی دومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو از 27تا 29دی ماه، اظهار کرد:امسال نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش تولیدات داخلی را شاهد بوده ایم.
وی ادامه داد: در نمایشگاه امسال 100شرکت حضور دارند.
وی با بیان اینکه امروزه شاهدیم که این باور که می توان بر دانش و توان متخصاصان داخلی تکیه کنیم در مترو پایتخت متبلور گشته گفت: در تلاشیم تا از تولیدات داخلی در مترو استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با تاکید بر اینکه 60تا 70درصد مترو تهران ایرانی است و از صنعت داخل کشور تامین می شود، تصریح کرد:ارتباط موثری با دانشگاه هتی شریف و امیرکبیر داریم. به طوری که درحال حاضر ساخت ایستگاهها به صورت صددرصدی بومی است و در بخش واگن، قطار و تجهیزات در تلاشیم تا این اتفاق رخ دهد.
نائبی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را با جدیت در برنامه های مترو دنبال می کنیم، عنوان کرد: در مورد برخی قطعات مترو مقرون به صرفه نیست که در کشور تولید شود اما در کل بهره مندی از تولیدات داخلی اولویت ماست.
وی از انتقال دانش مترو تهران به سایر کلانشهرها خبر داد و بیان کرد: مترو تهران اکنون دارای توان بومی قابل توجهی است.
نائبی در خصوص آب دادن برخی از ایستگاههای مترو گفت: مگر چند ایستگاه آب میدهد؟ مدعی نیستیم که در صنعت مترو هیچ نقصی نداریم اما تلاش می کنیم تا تمام نقص های موجود را با تمام توان رفع کنیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران همچنین با تاکید بر همدلی و همراهی بین شرکت مترو و شرکت بهره برداری بیان کرد:هیچ ایستگاه ناقصی را افتتاح نمی کنیم. ضمن اینکه با قاطعیت اعلام می کنم وضعیت ایستگاه های ما با دوسال قبل قابل مقایسه نیست و شاهد اتفاقات مثبتی بوده ایم. از آن جمله می توان به موضوع پله برقی ها اشاره کرد که کمتر شاهدمشکلات در این زمینه هستیم.
نائبی با توضیح اینکه گپ اصطلاحا به فاصله بین سکوها و ایستگاه قطار گفته می شود، در این باره تشرح کرد: این مشکل زیادی فاصله را در برخی ایستگاه ها شاهدیم که درصدد رفع این مشکل هستیم. زیرا بسیاری از ایستگاه های مترو در واقع در اوج مترو تحریمها ساخته شده و ممکن است برخی مشکلات وجود داشته باشد که تاکید می کنم رفع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در خصوص درهای شیشهای در ایستگاهها هم گفت: تبادلنظرهایی صورت گرفته و قرار است این درهای شیشهای به صورت پایلوت در خط فرودگاه مهرآباد راهاندازی شود. بخش عمدهای از این شیشه ها تولید داخل هستند.
وی اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون کمتر از 14 میلیارد تومان یارانه بلیت از سوی دولت پرداخت شده است.
نائبی درخصوص بهره برداری از ایستگاه های جدید افزود: یک خط را راهاندازی میکنیم، تعدادی از ایستگاههای آن مسافرگیر هستند و برخی از ایستگاههای آن عبوری است در طول زمان بهرهبرداری الباقی ایستگاهها را تکمیل میکنیم.
وی با بیان اینکه تا آخر سال تعداد ایستگاههای مترو سه رقمی میشود، گفت: نیروهای مازاد مترو را در این ایستگاهها مورد استفاده قرار میدهیم.
به گفته نائبی در حال حاضر درخواست 1008 واگن شده که باید دولت در این زمینه کمک کند.
نائبی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه بیش از 2 هزار نیروی مازاد شرکت بهرهبرداری دارد و این نیروها بعضاً خانم هستند و شما اعلام میکنید که در نقاط فنی قرار است از این نیروهای مازاد استفاده کنید آیا این افراد متخصص هستند، گفت: اگر قرار باشد در مجموعه مترو افراد در نقاط حساس به کار گرفته شود حتماً دورههای آموزشی را میبینند.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص برخی از کارگران مترو که گفته می شود ماههاست حقوق نگرفتهاند، گفت: این طور نیست بیش از صد شرکت با ما فعالیت میکنند. بهتر است شما از مدیران عامل شرکتهای پیمانکاری بپرسید نه از ما. آنها تعهد کردهاند که حقوق کارگران را بپردازند.
وی در پاسخ به این پرسش که بحث نظارت مترو بر روی پیمانکاران مترو چگونه است هم اظهار کرد: ما این کار را انجام میدهیم در اسناد مناقصه آنها تضمین میکنند که اگر شرکت کارفرما سه ماه هم به آنها حقوق پرداخت نکرد آنها حقوق کارگران را پرداخت کنند.