بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

گره‌گشایی ازیارانه نقدی

گره‌گشایی ازیارانه نقدی

وبلاگ علی قنبری-در حال حاضر یکی از عمده فشارهای وارده به دولت در زمینه تامین مالی و همچنین تحمیل هزینه بالای پرداخت یارانه‌های نقدی است که قرار بود در راستای هدفمند‌سازی یارنه‌ها به مردم اعطا شود، اما در رویکردی کاملا پوپولیستی از جانب دولت‌های نهم و دهم این نوع یارانه به همه اقشار جامعه پرداخت شد که این موضوع در تناقض با هدف غایی هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌گرفت.


در دولت یازدهم اهتمام جدی به اصلاح این نوع پرداخت نقدی یارانه‌ها در دستور کار قرار گرفته و در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 95، نحوه حذف برخی از اقشار جامعه از دریافت یارانه نقدی درج شده است. پرداخت یارانه باید به‌صورت بازتوزیع درآمد عمل کند و تنها در این صورت است که می‌تواند اعتدال و اصلاح ضریب جینی را با خود به همراه داشته باشد.


نقدی کردن پرداخت یارانه و کاهش و تعدیل کالاهای مشمول یارانه یکی از اقدامات مثبت اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد آزاد و گامی جدی در مسیر جهانی شدن است و این موضوع از دیرباز از اهداف مهم و از توصیه‌های جدی اقتصاددانان بوده است اما چالش‌ها در کشور‌های در حال توسعه در زمان و مراحل اجرا بروز پیدا می‌کنند. خوشبختانه دولت تدبیر و امید رویکردی مناسب در زمینه حذف دهک‌های پر درآمد از دریافت یارانه نقدی داشته است. 

علی قنبری
علی قنبری
وبلاگ‌نویس
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.