◄ منافع و امنیت ملی در سواحل جنوبی
احداث راه آهن زاهدان به سرخس فاقد اولویت است. اگر منابع مالی داریم، توجه به سواحل ترجیح دارد
دهه شصت توفیق سرپرستی پروژه های راهسازی و بندر چابهار، فرصتی برای بازدید از همه مسیریها و آبادی ها و سواحل بندرعباس به چابهار و از همه مهمتر دسترسی به مطالعات جامع طرح توسعه بنادر دریای عمان بود.
ساعت ها بعداز هر بازدید در مشهد خدمت مهندس شهرستانی وزیر نامدار راه وترابری و شهردار موفق تهران و استاندار معروف کرمانشاه و شهردار بیادماندنی مشهد پیش از انقلاب می رسیدم و از اطلاعات و راهنمایی بی بدیل ایشان بهره مند می شدم، ایشان خیلی تاکید و سفارش می کرد که حتی المقدور از حضور هیئت سه نفره مجری احداث بندر چابهار و به طور خاص شخص مرحوم دکتر نژادحسینیان وزیر راه استفاده و گزارشات مکتوب برای توسعه و عمران سواحل جنوب حد فاصل چابهار تا بندر عباس تحویل و تشویق به بازدید زمینی شود.
اتفاقا وقتی مرحوم نژادحسینیان سفارش مهندس شهرستانی را شنید، مصمم شد بازدید داشته باشیم در معیت ایشان سفری از چابهار تا بندرعباس از ساحل و با عبور از زرآباد، بندرگابریک، بندرجاسک، میناب و بندرعباس و یک سفر چابهار نیک شهر به باتلاق جازموریان و بمپور و ایرانشهر و بزمان و کهنوج و جیرفت و دلگان انجام داد.
در دلگان یک ساعت پیش از حضور ما حمله اشرار به بچه های جهاد و سپاه و شهادت جمعی از آنها صورت گرفته بود.
پیش ازانقلاب برنامه ساخت بندر چابهار برای تجارت و بندر کنارک و خلیج پزم برای استقرار نیروی دریایی و تعمیر کشتی ها و فرودگاه و پایگاه هوایی برای کنترل دریای عمان و اقیانوس هند، خاش مرکز بزرگ کشت و صنعت و بمپور و ایرانشهر و باتلاق جازموریان برای کشاورزی صنعتی و پنبه و کارخانه بافت بلوچ برای تولید پارچه و نساجی و چندین واحد تولید نان حجمی و صنعتی برای توزیع در شرق کشور مد نظر بود.
احداث اسکله نصب سریع و اسکله چند منظوره کیسون و بهسازی راه های منتهی به چابهار در اولویت بود و طی کمتر از یک سال اسکله نصب سریع تمام شد و واردات کالاهای اساسی دور از دسترس هواپیماهای میراژ عراق صورت گرفت.
در حالی که منابع محدود و نیازها نامحدود بود و هرچه امکانات عالی می شد و نیازها متعالی، باید در هزینه کرد منابع محدود به دور از فشارهای سیاسی و ایده پردازی استانداران و دخالت ناصواب نمایندگان، طرح های عمرانی و زیرساخت ها صرفا بر اساس و اولویت کارشناسی صورت می گرفت
اکنون نیز منافع ملی و امنیت ملی کشور اقتضا می کند که بنادر گابریک و جاسک و چندین بندر صیادی در طول سواحل احداث و بزرگراه چابهار به بندرعباس و انتقال و احداث و استقرار صنایع آب بر در سواحل برنامه ریزی شود.
تجربه اصفهان و نیشابور که با فشار و دخالت سیاسیون بهترین آب شیرین صرف تولید فولاد می شود برای کشور کافیست.
وضعیت سواحل خلیج فارس از بندرعباس تا خرمشهر از بعد جمعیتی و استقرار نظامی خوبست ولی سواحل شرقی خالی و در معرض خطر.
احداث و گسترش راه آهن بر خلاف جاده باید به صورت شبکه تار و بدون توجه به کوتاهی مسیر طراخی و احداث شود.
در زمینه ساخت راه آهن زاهدان سرخس نظر کارشناس محترم سعید قصابیان بر نظر استاندار و مقامات وزارت راه ارجح است.
احداث راه آهن زاهدان به سرخس فاقد اولویت است. اگر منابع مالی داریم، توجه به سواحل ترجیح دارد.
* کارشناس حمل و نقل