آشنایی با مبانی مفهومی خدمات ناوبری هوایی
شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به خدمات ناوبری هوایی برای مدیریت ترافیک هوایی متکی هستند.
![آشنایی با مبانی مفهومی خدمات ناوبری هوایی](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/6AjbFpKq4vJS/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLKOWJR6y0lMU/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1+%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C.jpg)
شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به خدمات ناوبری هوایی (ANS) برای مدیریت ترافیک هوایی (ATM) متکی هستند.
ارائه خدمات ANS به پنج دسته کلی تقسیم می شود :
۱- مدیریت ترافیک هوایی ATM شامل خدمات ترافیک هواییATC در سه بخش کنترلی و دو فاز En-route در مرحله کروز پرواز و سرویس ناوبری ترمینال هوایی TANS به خروج و تقرب راداری پروازهای فرودگاه در شعاع تا ۵۰ ناتیکال مایلی و فاز سطح فرودگاهی از فاینال تا گراند و بالعکس، ارائه اطلاعات به کرو FIS و هشدار، مدیریت جریان ترافیک هوایی ATFM و ASM مدیریت فضای هوایی
۲- خدمات ارتباطات، ناوبری و نظارت (CNS)
۳- خدمات هواشناسی برای ناوبری هوایی (MET)
۴- خدمات اطلاعات هوایی (AIS) شامل AIP,AIC,NOTAM
۵- جستجو و نجات (SAR)
این فضای هوایی کنترل شده، کنترل نشده و رزرو شده طبق استاندارد ایکائو به کلاس های A,B,C,D,E,F,G با قوانین IFR و VFR طبقه بندی می شوند.
ساختار سازمانی اداره ANS در قالب ANSP است که اکثرا در کشورها به صورت دولتی بوده و با ساختار اداره فرودگاه ها ادغام شده اند و تعدادی مثل NATS در بریتانیا با مدل 3P یا خصوصی مانند ACR سوئد یا نظامی مثل DECEA برزیل اداره می شوند.
* خلیل الله معمار زاده کارشناس حمل و نقل