نگرانی شرکت های هواپیمایی از افزایش هزینه های ناوبری هوایی
پیشنهاد تاسیس و تشکیل شرکت دولتی USATS به این صورت بود که ارائه خدمات ناوبری هوایی از FAA جدا شده و به این شرکت مستقل، غیرانتفاعی و دولتی فدرال USATS منتقل شود.
انتقادات از روند اجرای کند برنامه های توسعه و نوسازی در فرودگاه ها و ناوبری هوایی و الزام کاهش تعداد کنترلرهای ترافیک هوایی مورد نیاز (پیامد اخراج هزاران کنترلر ترافیک هوایی بعد از اعتصاب PATCO,1981) از یک طرف و انجام تلاش های اولیه برای اصلاح ساختار حاکمیتی ناوبری هوایی ایالات متحده و دستاوردهای بسیار موفق آن از طرف دیگر ، یک سلسله گفتگوها و جریان های مباحثه ای متعددی در خصوص ضرورت پیگیری اصلاحات حاکمیتی و تجاری سازی FAA را از سال 1985 ایجاد کرد تا اینکه در سال 1994 براساس گزارش های متعدد اتاق های فکر و موسسات تحقیقاتی طرف قرارداد کنگره سرانجام طرح تشکیل شرکت دولتی خدمات ترافیک هوایی ایالات متحده موسوم به USATS به صحن کنگره جهت رای گیری و تصویب آمد.
پیشنهاد تاسیس و تشکیل شرکت دولتی USATS به این صورت بود که ارائه خدمات ناوبری هوایی از FAA جدا شده و به این شرکت مستقل، غیرانتفاعی و دولتی فدرال USATS منتقل شود. طبق طرح ارائه شده، اعضای هیئت مدیره USATS می بایست متشکل از نمایندگان ذینفع کلیدی ناوبری هوایی مانند شرکت های هواپیمایی، هوانوردی عمومی GA و نمایندگان صنفی خود کنترلرهای ترافیک هوایی می بودند. میزان و چگونگی دریافت هزینه های کاربری و ارائه خدمات ناوبری هوایی توسط وزارت حمل و نقل ایالات متحده DOT تنظیم و ابلاغ می شد و کاربران هوانوردی عمومی GA از پرداخت این هزینه های کاربری ارائه خدمات ناوبری هوایی معاف بودند. امکان عرضه اوراق بدهی در بازارهای مالی و سرمایه از طریق خزانه داری ایالات متحده تا سقف 15 میلیارد دلار بدهی معوق وجود داشت و به منظور جلوگیری از دخالت های کنگره در ANSP ، ردیف بودجه های سنواتی دولت فدرال جهت ANSP حذف می شدند.
نگرانی شرکت های هواپیمایی از افزایش هزینه های ناوبری هوایی به ویژه شرکت های هواپیمایی با مدل کسب و کار کم هزینه LCCs مثل Southwest ، عدم مشارکت و استعلام نظرات ، خواسته ها و منافع ارتش در طرح پیشنهادی و عدم اشتیاق خود کنگره که حاضر نبود از تمام نظارتی که بر خدمات ناوبری هوایی داشت چشم پوشی کند منجر به شکست طرح پیشنهادی تاسیس و تشکیل USATS در صحن کنگره جهت تصویب شد.
* خلیل الله معمار زاده کارشناس هوانوردی