بازدید سایت : ۴۳۸۳۹

شایسته سالاری NITOAN ؛ مدلی برای انتخاب شایسته ها در دولت

یک سازمان که بر اساس شایسته سالاری استوار است باید فرهنگ شفافیت و مسئولیت پذیری داشته باشد.

شایسته سالاری NITOAN ؛  مدلی برای انتخاب شایسته ها در دولت
تین نیوز

این روزها کمیته هایی تشکیل شده است تا افراد شایسته را برای اداره کشور در بدنه دولت انتخاب کنند.

کارهای خوبی صورت گرفته است تا نهایت دقت و انتخاب های درستی صورت پذیرد.

تعریف شایسته سالاری در یکی از سایت ها:

مفهوم شایسته سالاری در سازمان به ایدئولوژی اطلاق می شود که در آن کارمندان و منابع انسانی بر اساس توانایی ها، مهارت ها، شایستگی ها و عملکردشان به جای عواملی مانند پیشینه اجتماعی، ارتباطات شخصی یا سایر موارد دیگر، پاداش می گیرند و ارتقا می یابند.

یک سیستم شایسته سالار، تمرکز صرفا بر شناسایی و پاداش دادن به شایستگی ها و دستاوردهای فردی می باشد و این نوع سیستم حاکم در یک سازمان بر این باور است که این امر و رویه، منجر به کارایی بهتر، بهره وری بالاتر و رعایت انصاف بیشتر در سازمان می شود.

در نظام شایسته سالاری، همه کارمندان و منابع انسانی شاغل در سازمان حق دارند نظرات خود را آزادنه بیان کنند و تشویق می شوند که آنها را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند. همچنین نظرات آنها شنیده می شود و سپس بر اساس بهترین نظرات، تصمیم گیری هایی در امور سازمان صورت می گیرد.

برای دستیابی به شایسته سالاری واقعی در سازمان اولا باید یک روند کاملا منصفانه و شفاف برای ارزیابی افراد بر اساس توانایی ها، مهارت ها و دستاوردهای آنها وجود داشته باشد که این امر مستلزم معیارهای روشن و عینی برای ارزیابی عملکرد، به جای تکیه بر نظرات شخصی یا سوگیری های ذهنی است.

علاوه بر این یک مدیر یا رهبر یک سازمان که خود را یک شایسته سالاری واقعی می داند، باید اطمینان حاصل کند که همه کارمندان او به فرصت ها و منابع برابر و یکسان، برای توسعه و پیشرفت دسترسی دارند که شامل فراهم کردن دسترسی برابر به دوره های آموزش و یادگیری و سایر منابع است که می تواند به افراد کمک کند مهارت ها و توانایی های خود را توسعه دهند.

در نهایت، یک سازمان که بر اساس شایسته سالاری استوار است باید فرهنگ شفافیت و مسئولیت پذیری داشته باشد و آن مجموعه جایی باشد که افراد می دانند در قبال اقدامات و مشارکت های خود پاسخگو هستند. برای تحقق نیاز به اجرا و ارائه قوانین و رویه های روشنی برای ارزیابی عملکرد و رسیدگی به مسائلی است که ممکن است پیش بیاید.

راهکار:

آیا نظر و مدل پیشنهادی دیگری نیز وجود دارد!!!

با توجه به تجربه و سابقه و همچنین بررسی مدل های مختلف، وقت آن رسیده است که از روش دیگری هم استفاده کنیم. این روش یا در واقع یک مدل جدید مبتنی بر شایسته سالاری NITOAN  هست. مدلی برای عصر جدید و جامعه جدید و مردم جدید ایران.

مجال توضیح یک مدل مسلما در یک متن کوتاه میسر نخواهد بود و نیازمند ارائه و مستندات معتبر هست و از طرفی مدلی که قابل فهم و مهمتر از آن قابل اجرا باشد.

ما با روش های قبلی به نتایج قبلی و شاید بدتر از آن برسیم.

ولی در این روش یعنی شایسته سالاری NITOAN نه تنها روش های قبلی را پوشش می دهد بلکه نواقص آن را رفع و احتمال موفقیت انتخاب ها و برنامه ها را بسیار بیشتر می کند.

این روش را می توانیم تقدیم دولت نیز بکنیم. روشی که از سال 1391 روی آن کار شده وتبدیل به مدلی پخته تر و مدلی قابل اجرا گشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.