◄معاینه فنی؛ چیستی – چرایی و چگونگی(قسمت اول)
![◄معاینه فنی؛ چیستی – چرایی و چگونگی(قسمت اول)](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/PjcFHrdVnvZl/BP4FyozOIuYX2s0Shq1VRBbIPXc4juEyVkgaAMZfi8f3Zk9y6-NMHv_3Xp6iphBzAS7jQMojhDQrHn7X6BB-jicNFBOVKKwAbxue9tSahsQvWk3HyFnewfEdnw8kECFNVbMhP70uSsc,/n00107665-b.jpg)
تیننیوز| وبلاگ امیر جعفرپور- معاینه فنی با سابقه 2دهه در كشور ما به صورت رسمی اكنون در نقطه عطف خود قرار گرفته است. با توجه به مسوولیت یك سال اخیر اینجانب بر سامانه یكپارچه معاینه فنی ایران(سیمفا) و تدوین آییننامهها، دستورالعملها و ضوابط و استانداردهای آن، در صدد برآمدم در یك سلسله مطالب راجع به این مهم به جامعه حمل ونقل و مردم خوبمان، اطلاعرسانی کنم. در اولین مطلب خلاصه ای از آنچه در معاینه فنی در یكسال اخیر اتفاق افتاده به طور خلاصه مرور میشود:
435مركز با 515 خط معاینه فنی در سراسر كشور در ارتباط مستقیم و برخط با سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی كشور است.
اندازهگیری در مراكز معاینه فنی بدون دخالت دست و با ارسال مستقیم داده از هر دستگاه به سامانه مركزی انجام میشود.
تمام فرآیند تحت نظارت دوربینهای نظارتی تصویری است. ورود و پذیرش خودروها بر اساس تطبیق مشخصات ارسالی پلیس با مشخصات ظاهری خودرو انجام میشود و در این مورد تقلب ممكن نیست.
سطوح شاخصهای استاندارد ایمنی و آلایندگی خودرو بر اساس استانداردهای نوین سنجیده میشود.
بازدید 35موضوع ظاهری خودرو كه دو برابر شاخصهای قبلی است برای هر خودرو باید انجام شود.
شش آزمون مكانیزه(بجای 3 آزمون در قبل) برای ایمنی و آلایندگی خودرو صورت میپذیرد.
برچسب واحد در كل كشور همراه با كارت یكسان صادر میشود(بجای صدها نوع گواهی در گذشته)
امنیت بالایی برای سامانه با گنجاندن آن در مركز IT وزارت كشور در ستاد انتخابات كه امنیت بسیار بالایی دارد.
ستادهای معاینه فنی شهرداریها و كارگروههای معاینه فنی استانداریها بصورت جدی فعال شده و نظارت مستمر دارند.
دستگاههای متفرقه و غیرقابل قبول مراكز معاینه فنی جمع آوری شده و همه با دستگاههای استاندارد و كالیبره آزمون میکنند.
آزمون معاینه فنی موتورسیكلت وخودروهای گازسوز ازاین پس بصورت تدریجی شروع میشود(پایلوت درحال اتمام در3استان)
تعداد خودروهای مشمول معاینه فنی كه عبارت از خودروهای شخصی با عمر بالای 5 سال، خودروهای خسارت دیده در تصادفات، خودروهای گازسوز با عمر بالای 2 سال و خودروهای عمومی سبك بار و مسافر با عمر بالای یك سال میشود حداقل 15 میلیون دستگاه برآورد شده است.
در سال گذشته 5/4 میلیون خودرو معاینه فنی شدند در حالی كه در شش ماه اول امسال 5/3 میلیون خودرو و تا كنون (نیمه مهر ماه95) معادل كل سال 94 خودرو معاینه شده است.
در شهریور امسال 774000 پذیرش در مراكز انجام شده كه 25% مردودی یا مراجعه مجدد یا ابطالی درپی داشته است.
با توجه به صفهای طویل در مراكز معاینه فی پس از اعمال طرح كاهش، برنامه مضاعف شدن مراكز و خطوط معاینه فنی در شهرهای نیازمند آن اولویت قرار گرفته است.
خودروهای عمومی زیر 10 سال هر 6ماه و بالای 10 سال هر 3 ماه یكبار و موتورسیكلت و سایر خودروها هر سال باید معاینه فنی شوند.(خودروهای آمبولانس و آتشنشانی و امدادخودرو در زمره خودروهای عمومی تلقی میشوند).
برای آزمون چشمی معاینه فنی خودروهای گازسوز تمام مراكز معاینه فنی تجهیز شده و آموزش دیدهاند و سامانه سیمفا برای این مهم آماده شده و بزودی با وزارت نفت جهت عدم امكان سوختگیری در جایگاههای CNG كشور هماهنگ خواهد شد.
مردم برای اطلاع به سایت سیمفا (Symfa.moi.ir)مراجعه كنند و صحت گواهی معاینه فنی یا جعلی بودن آن را بسنجند.
هرگونه جعل یا تخلف یا پیشنهاد یا انتقاد سازنده به سامانه پیامكی 300071111 یا تلفن 62982 (021) اطلاع داده شود.
طی هماهنگی به عمل آمده با دادستانی كل كشور با كمك معاونت حقوق عامه، با خاطیان فوری و به شدت برخورد خواهد شد.