◄ مروری بر بخش لکوموتیو گزارش رولند برگر
گزارش رولندبرگر کاری بسیار با ارزش است که باید تکمیل و برای نقد در اختیار متخصصان قرار گیرد، بررسی اولیه در زمینه لکوموتیو، با وجود اطلاعات خوب (ولی ناقص)، نشان دهنده ضعف های بنیادی تحلیل مشکلات مانند دلیل هزینه نگهداری بالا است.
شرکت رولند برگر در گزارش خود در سپتامبر 2018 (19 شهریور 1397) با عنوان راهبرد و ساختار جدید توسعه راه آهن ایران به بخش لکوموتیو هم اشاره کرده و در صفحه 193 به تعداد لکوموتیو و واگن باری پرداخته و تعداد لکوموتیو متوسط جهانی را بر اساس آمار 2015 برابر 1500 دستگاه، ایران 485 دستگاه و برای راه آهن چند کشور منتخب را چنین اعلام کرده است:
آلمان 2800، سوئیس 495، اتریش 485، فرانسه 1008، ایتالیا 702، لهستان 2066، انگلیس 642، ترکیه 492 و روسیه 7331
در صفحه 196، هزینه نگهداری متوسط 122 هزار دلار بر لکوموتیو و در ایران 619 هزار دلار و برای سایر کشورها چنین آمده:
آلمان 153، سوئیس 164، اتریش 137، فرانسه 136، ایتالیا 127، لهستان 89، انگلیس 146، ترکیه 65 و روسیه 80
در همین صفحه به خارج از سرویس بودن 38 درصد از ناوگان کنونی اشاره شده است (این عدد در اروپا 14 درصد اعلام شده است).
هزینه نگهداری لکوموتیو به صورت قابل توجه بالاتر از سایر راه آهن ها اعلام شده و یکی از دلایل هزینه بالا به عمر بالای ناوگان لکوموتیو باری نسبت داده شده است (35 درصد هزینه نیروی انسانی و تعدیل شده با PPP و 65 درصد به قطعات نسبت داده شده)
از همین نویسنده:
در صفحه 197، بهره وری متوسط 34 میلیون تن کیلومتر بر لکوموتیو (بدون ایران و روسیه) و ایران 52 و سایر کشورها چنین:
آلمان 35، سوئیس 40، اتریش 60، فرانسه 33، ایتالیا 33، لهستان 14، انگلیس 34، ترکیه 21 و روسیه 278
در این صفحه به بالاتر بودن بهره وری لکوموتیو نسبت به سایر کشورها اشاره نموده و آن را عامل توقف لکوموتیوها دانسته است.
در صفحه 218، تعداد متوسط لکوموتیوهای مسافری 900 و برای ایران 215 دستگاه و برای سایر کشورها چنین آمده:
آلمان 1191، سوئیس 416، اتریش 336، فرانسه 1083، ایتالیا 1249، لهستان 369، انگلیس 290، ترکیه 91 و روسیه 3290
در صفحه 220، عمر متوسط لکوموتیوهای مسافری بدون ایران 29سال و برای ایران بیشتر از 25 و سایر کشورها چنین آمده:
آلمان 28، سوئیس 32، اتریش 21، فرانسه 32، ایتالیا 27، لهستان 37، انگلیس ؟، ترکیه 31 و روسیه 27
در صفحه 221 هزینه نگهداری لکوموتیو مسافری متوسط 118 هزار دلار بر لکوموتیو و در ایران 631 هزار دلار و سایر کشورها:
آلمان 152، سوئیس 154، اتریش 131، فرانسه 136، ایتالیا 123، لهستان 86، انگلیس 142، ترکیه 64 و روسیه 76
مفروضات این صفحه مشابه صفحه 196 برای لکوموتیو باری است (35 درصد هزینه نیروی انسانی تعدیل شده PPP و 65 درصد قطعات)
قابل توجه اینکه در صفحه 23 این گزارش برای خرید لکوموتیو 1400 میلیون دلار سرمایه گذاری پیش بینی نموده (از حدود 6600 میلیون برای کل ناوگان و 10800 میلیون دلار برای بخش زیرساخت، جمعا حدود 19 میلیارد دلار در یک دهه آینده) و در صفحه 24 پیش بینی شده بخش خصوصی از کل سرمایه گذاری مورد نیاز فوق 1500 تا 3500 میلیون دلار را پوشش دهد و در صفحه 25 کل منابع دولتی مورد نیاز تا سال 2028 (1407) را بیش از 17 میلیارد دلار برآورد نموده است و در صفحه 25 گزارش بیشترین تخصیص در سال 2019 به میزان بیش از 5 میلیارد دلار پیش بینی شده بود.
در صفحه 50 گزارش نیز به پایین بودن سهم بخش خصوصی در لکوموتیو (20 درصد) که قرار بوده به 100 درصد برسد اشاره شده است.
صفحه 75 گزارش به موضوع مدل خصوصی سازی در ایران اشاره کرده با موقعیت جهانی مشابه JR freightو VIA Rail،
صفحه 112 نیز به سهم شرکت های خصوصی در حمل بار اشاره می نماید و مشکلات شرکت های باری از کمبود لکوموتیو.
در صفحه 255 در جدول SWOT هزینه بالای نگهداری لکوموتیو و سن بالای لکوموتیوها به عنوان نقاط ضعف آورده شده و در مقابل بهره وری بالای لکوموتیو به عنوان نقطه قوت و نرخ بالای خارج از سرویس بودن نیز از ضعف های دیگر اعلام شده.
صفحه 325 تا سال 2028 خرید 600 لکوموتیو باری و 300 لکوموتیو مسافری پیشنهاد شده (1699 میلیون دلار در 2019)
- گزارش رولندبرگر کاری بسیار با ارزش است که باید تکمیل و برای نقد در اختیار متخصصان قرار گیرد، بررسی اولیه در زمینه لکوموتیو، با وجود اطلاعات خوب (ولی ناقص)، نشان دهنده ضعف های بنیادی تحلیل مشکلات مانند دلیل هزینه نگهداری بالا می باشد و نیز در بحث بهره وری لکوموتیو که آن را بهترین دانسته ولی متاسفانه کاملا غلط است (نگارش وبلاگ 14000906)
* کارشناس حمل و نقل