بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌های حمل‌ونقل

ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌های حمل‌ونقل

تین نیوز | سوانح اخیر در جاده‌های کشور از جمله سانحه آتش‌سوزی اتوبوس اسکانیا در مسیر قم ـ تهران یا سانحه اتوبوس در مسیر تهران ـ ساری که به تازگی رخ داد، نگرانی‌هایی بین مردم و نمایندگان درباره حوزه حمل‌ونقل بین شهری و بحث ناوگان ایجاد کرد. برای سخن‌گفتن در این زمینه باید تعارفات را کنار گذاشت و سخن از مشکلات مدیریتی به میان آورد که مانع از اقدامات صحیح شده است.

راه‌حل برخی مشکلات در کشور به پول وابسته است و بدون نقدینگی نمی‌توان آنها را حل کرد اما درباره سوانح گفته شده، بخش زیادی از مشکلات، تدبیر شدنی است و راه چاره دارد. درحال‌حاضر برخی مدیران کشور نسبت به ارائه گزارش کار مطلوب، بیش از حد حساس شده‌اند و برای ارائه گزارش کار، ممکن است تا دستکاری ارقام و پاک‌کردن صورت‌مسئله‌ها پیش بروند در حالی که اگر کشور ما بخواهد بعد از سه دهه، به یک کشور توسعه‌یافته تبدیل شود و زیرساخت‌های اساسی مانند حمل‌ونقل را توسعه دهد، باید این‌گونه تعارفات را کنار بگذارد. درحال‌حاضر مهم‌ترین نگرانی کمیسیون عمران در بحث حمل‌ونقل، فرسودگی و کیفیت ناوگان مسافری است.

البته بحث فرسودگی یک جنبه ماجراست؛‌ بحث مهم‌تر مسئله نظارت بر کیفیت، امنیت و سلامت قطعات است؛ درواقع بیشتر مشکلاتی که تاکنون در زمینه حمل‌ونقل به‌ویژه در حوزه جاده وجود دارد با نظارت و توجه مسئولان حل‌شدنی است. درحال‌حاضر با توجه به فرسودگی و مشکلات دیگری که در حمل‌ونقل مسافری وجود دارد در هیچ یک از انواع حمل‌ونقل مسافری با دنیا قابل رقابت نیستیم. البته بخش وسیعی از مشکلات به تحریم بستگی دارد اما به نظر می‌رسد حمایت و توجه بیشتر به تولیدکننده‌های داخلی نیز می‌تواند اقدام مهمی در راستای افزایش کیفیت ناوگان باشد.

در این میان وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بخش عمده سرمایه‌گذاری خود را روی نوسازی و توسعه حمل‌ونقل ریلی متمرکز کرده است و با توجه به کمبودهای مالی، روی فاینانس و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی متمرکز شده است که این مسئله باعث شده پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شود. همچنین مسائل مهم دیگری مانند آزادراه تهران ـ شمال، در این وزارت در حال پیگیری است که امید است در این زمینه نیز نتایج خوبی حاصل شود.

در حوزه حمل‌ونقل همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان تاکید کردند، باید روی اولویت‌بندی پروژه‌ها تامل و بازنگری شود و طرح‌های ضروری و نیمه‌کاره و طرح‌هایی که باعث افزایش ایمنی مسافران می‌شود، در اولویت قرار بگیرد.

* عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.