◄ ارتقاء ایمنی و ارائه خدمات مناسب؛ سرفصل فعالیت بخش ریلی
تیننیوز| مدیرعامل راهآهن با بیان اینكه ارتقا ایمنی و ارائه خدمات مناسب به مسافران، سرفصل فعالیت بخش ریلی است گفت: اولویت اصلی شركتهای مسافری ریلی رعایت ضوابط و قوانین ایمنی است و شركتها موظفند با برنامهریزی مناسب در این جهت گام بردارند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده در چهارمین جلسه ستاد ارتقا ایمنی با اشاره به اینكه سهم نیروی انسانی در سوانح ریلی بیش از دیگر بخشهاست گفت: چنانچه سانحهای در بخش حملونقل ریلی كشور رخ دهد، مسئولان ریلی موظفند با ارائه آمار دقیق، تجزیه و تحلیل مناسبی از سانحه داشته باشند.
وی افزود: با توجه به اینكه از ۲۵ اسفندماه شاهد اوج سفرهای نوروزی هستیم بایستی اقدامات ضروری جهت اعزام به موقع مسافران در تمامی شبكه ریلی صورت گیرد.
محمدزاده تصریح كرد: اولویت اصلی شركتهای مسافری ریلی رعایت ضوابط و قوانین ایمنی است و شركتها موظفند با برنامهریزی مناسب در جهت ارتقا ایمنی بخش ریلی و ارائه خدمات مناسب به مسافران گام بردارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازنگری طراحی ایستگاهها و ارائه خدمات باكیفیت به مسافران، از اولویتهای مدیران و كاركنان راهآهن است و تمامی مدیران نواحی موظف هستند اقدامات مورد نیاز را در این زمینه انجام دهند.
به گفته محمدزاده؛ بهبود روشها، تكمیل پروژههای كوتاه مدت و انجام اقدامات ضروری در جهت دستیابی به اهداف برنامههای بلند مدت سه اولویت دیگر مدیران راهآهن است.
مدیرعامل راهآهن به تهیه گزارشات روزانه هواشناسی و ارائه آن به مدیران كل مناطق و پیمانكاران و ... تاكید كرد و گفت: مواردی از این دست باید از قبل اطلاعرسانی شود.
بررسی ابعاد گوناگون پروژههای ریلی و سنجش میزان پیشرفت آنها، افزایش ایمنی در برگزاری مانورهای مختلف، شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود ریلی، تجزیه و تحلیل آمار سالهای گذشته و استفاده از آنها در تدوین برنامهها و فرآیندهای پیش رو و رعایت مقررات موجود از دیگر مواردی بود كه مدیرعامل راهآهن در این جلسه بر انجام آنها تاكید كرد.
در جهت افزایش ایمنی مسیر تهران-مشهد، روز گذشته اولین سیستم پایش دائمی سوزن در شبكه راهآهن به بهرهبرداری رسید. این سیستم با بررسی دائمی ریل و سوزن از از تمام جهات، احتمال ایجاد مشکل در سوزنها را به حداقل کاهش میدهد.
متاسفانه، به فراموشی سپرده شدن فجایع ملی در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی مضر در کشور است. از سانحه قطار هفتخوان گرفته تا آتشسوزی و ریزش پلاسکو که در آنها حدود ۵۹ تن از هموطنانمان، از جمله ۱۶ آتشنشان جان خود را از دست دادند، پس از چندین روز هیاهو و جنجال خبری، به ناگهان همه چیز به فراموشی سپرده شد تا باز هم آرزوی تصمیمی مناسب و درخور در جهت حل مشکلات و خطرات مشابه به دلمان بماند. مشخصا، در روزهای نخست پس از حادثه هفتخوان خبرهایی از بازداشت چند تن از کسانی که در به وقوع پیوستن آن نقش داشتند و همچنین تجزیه و تحلیلهای فنی و غیرفنی از سوی کارشناسان و مسئولان مختلف منتشر شد، اما همانطور که امروز شاهد هستیم، کوچیکترین جزئیاتی از زوایای مختلف علل این حادثه تلخ منتشر نمیشود.
بی توجهی و بی اعتنایی در مقابل خلاءها، نارساییها، و مشکلات ساختاری و سازمانی، حتی اگر تبعاتش دامنگیر خودمان نشده باشد، قادر است جان مردم بی گناه را طبق متن صریح گزارش کمیسیون عمران مجلس به خطر اندازد. همه ما در تمام بخشهای سازمان مسئول هستیم و پذیرفتن این مسئولیت، شجاعتی درخور و شایسته تقدیر را لازم است، مسئولیتی که دکتر سید آقایی، مدیر عامل اسبق و استاد دانشگاه علم و صنعت ایران قبل از همه پرسنل و مسئولین سازمانی، خود برعهده گرفت و پذیرفت.