◄ مدیرعامل راهآهن از راهاندازی شرکت لیزینگ ریلی خبر داد
مدیرعامل راهآهن در مراسم بهرهبرداری از 113 واگن مسافری نو و بازسازی شده گفت: سیاستهای دولت گذشته باعث شد سهم جابجایی بار از ریل بیش از 5 درصد کاهش یابد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، سعید محمدزاده، مدیرعامل راهآهن در مراسم افتتاح 113 واگن جدید و بازسازی شده درباره وضعیت صنعت حملونقل ریلی در کشور اظهار داشت: در حالی که سال 92 سهم جابجایی بار از حملونقل ریلی به 8 درصد رسید که این رقم سال 85، 5/13 درصد بود که باید سال 92 به 30 درصد میرسید.
وی افزود: بنابراین آن سالها نه تنها رشد سرمایهگذاری و توسعه شبکه ریلی را نداشتیم بلکه با افت سرمایهگذاری مواجه بودیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سال 92 به بعد در راستای افزایش سهم حملونقل ریلی از جابجایی بار سیاست کاهش تعرفههای راهآهن را اتخاذ کردیم هر چند این سیاست در کاهش درآمدهای راهآهن بسیار تأثیرگذار بود اما سبب شد سهم حمل بار در ریل به 5/12 درصد برسد.
وی گفت: البته این رقم سال 92 باید به 30 درصد میرسید اما بهطور قطع میتوان با مجموعه تدابیر به این اعداد ارقام توسعهای دست پیدا کرد.
محمدزاده با بیان اینکه امروز حق دسترسی به ریل برای مسافران به صفر رسیده، گفت: برای افزایش سهم جابجایی مسافر از ریل در برخی مسیرها یارانه هم اختصاص دادهایم تا جلوی زیان شرکتهای حملونقل ریلی را بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموعه قوانین مصوب در بخش ریلی بسیار ارزشمند هستند، گفت: طبق قانون از محل بند ق بودجه باید 10 درصد از میزان صرفهجوییهای سوخت در بخش ریلی را به راهآهن اختصاص بدهند اما باید دید به چه علت تاکنون این قانون به اجرا نرسیده است.
وی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی را در سه سال گذشته برای سوددهی بخش ریلی انجام دادهایم، اظهار داشت: امروز مدت زمان سفر تهران – مشهد از طریق راهآهن تا دو ساعت کاهش پیدا کرده و با تدابیر انجام شده تمام ناوگانی که سرعت کمتر از 140 کیلومتر در ساعت را دارند از این مسیر حذف شدهاند.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: همچنین توانستیم با راهاندازی سیستم ATC و CTC تعداد ایستگاههای مجازی را افزایش دهیم که این منجر به افزایش سرعت سیر میشود و سال آینده هم این برنامه را داریم که تمام قطارهای مسافری و باری برنامهای شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احکام مرتبط با بخش ریلی در برنامه ششم توسعه گفت: طبق اهداف پیشبینی شده سهم حملونقل ریلی در بخش بار باید به 30 درصد و در بخش مسافر به 20 درصد افزایش یابد و برای رسیدن به این اهداف تمهیداتی هم از جمله معافیتهای مالی ارائه مشوقهای سرمایهگذاری پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: از دیگر احکام برنامه ششم توسعه تشکیل شرکت حملونقل ریلی بومی است که یک درصد از درآمدهای فروش نفت و گاز باید برای گسترش شبکه ریلی اختصاص یابد.
محمدزاده همچنین با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در بخش ریلی گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش حملونقل اولویت با حملونقل ریلی است و باید برای این بخش مزیت اقتصادی ایجاد کنیم همچنین از دیگر تأکیدات مقام معظم رهبری اتصال ایستگاههای راهآهن به کارخانجات و معادن کشور است که باید تمام برنامههای ما در راستای این دو هدف باشد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به عمر ناوگان حملونقل ریلی در طول سه سال گذشته گفت: یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن کاهش عمر ناوگان ریلی بوده است که در همین سه ماه گذشته برای تحقق این هدف 35 دستگاه واگن بالای 45 سال از رده خارج کردیم.
وی افزود: در حالی که در سال 92 تعداد واگنهای مسافری 2 هزار و 200 دستگاه بود با از رده خارج کردن واگنهای فرسوده این رقم به 1750 دستگاه رسیده است که با ادامه این روند در سالهای آینده به 850 واگن کاهش پیدا میکند؛ بنابراین سرمایهگذاری در این پروژه بسیار ضرورت دارد.
محمدزاده با اشاره به دیگر تمهیدات دولت برای توسعه ناوگان ریلی گفت: راهاندازی لیزینگ ریلی را در دستور کار داریم که میتواند برای تحقق اهدافمان بسیار تأثیرگذار باشد.