◄ جان باختن حتی یک نفر در سوانح رانندگی سزاوار مردم ما نیست
سوانح رانندگی در کشورمان به یک بحران جدی تبدیل گردیده و آسیب های گسترده و جبران ناپذیری در ابعاد انسانی، عاطفی ، اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی از خود بجا گذشته است
باید آگاه بود و اذعان داشت از دیر باز ، و امروز بیشتر از هر زمان دیگر سوانح رانندگی در کشورمان به یک بحران جدی تبدیل گردیده و آسیب های گسترده و جبران ناپذیری در ابعاد انسانی، عاطفی ، اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی از خود بجا گذشته است و بدون تردید خسارات های ناشی از این پدیده خانمانسوز مانع مهمی در رشد و توسعه ی اقتصادی - اجتماعی کشور محسوب می گردد و از آن باید به عنوان "جنگ خاموش" نام برد.
جان باختن نزدیک به 20 هزار نفر از هموطنان و مصدوم و مجروح شدن بالغ بر 370 هزار نفر از سرمایه های انسانی و اجتماعی از گروه ها و طبقات مختلف و غالباً با سنین بین 20 تا 40 سال و مولد کار و تولید و اکثراً سرپرست خانواده در طول سال با وضعیت روند رو به رشدی که از دو سال قبل در اینگونه حوادث حاکم گردیده است ، جای بسیار تأمل و نگرانی دارد و کشور و جامعه در حالی با این شرایط مواجه هست که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 299/74 سال های 2030-2021 را به عنوان دهه اقدام برای ایمنی راهها تعیین و برنامه اجرایی برای کاهش حداقل 50 درصدی قربانیان حوادث ترافیکی به کشورهای عضو از جمله ایران ابلاغ و موضوع در کمیسیون ایمنی راههای کشور در همان سال به تصویب رسیده و کاهش سالانه 10 درصد کشته شدگان در سوانح ترافیکی در دهه اقدام ایمنی راهها (1409-1400 ) برای دستگاه های ذیربط تکلیف قانونی شده بود ، نکته مهم این است که این روزها بعضاً از سوی برخی مسئولین امر آمارهایی پیرامون حوادث رانندگی ، پیامدها و علت های نهان و آشکار آن ارائه می شود بی آنکه اشاره ای به چاره اندیشی ، راهکارهای مقابله و پیشگیری های خیلی جدی و مؤثر با این پدیده خانمانسوز مطرح گردد .
در طی سالیان متمادی اثرات قابل ملاحظه ی حوادث رانندگی در ابعاد عاطفی، اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی جامعه بر کسی پوشیده نیست و هر روز که مدیریت هماهنگ و مؤثر در خصوص ارتقاء ایمنی به تأخیر بیفتد ، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت و شاید مهمترین آنها را اینگونه بیان داشت : حداقل 1559 هزار میلیارد ریال زیان مستقیم اقتصادی تنها در بخش جان باختگان در طی یک سال ، 60 نفر کشته در هر روز در حوادث ترافیکی ، بیش از 1000 نفر مجروح در هر روز که از این تعداد بیش از 100 نفر دچار معلولیت دائمی میشوند) ، تعداد بیشماری از خانواده ها دچار توقف و یا کاهش شدید درآمد شده که دچار فقر می شوند ، لذا به نظر می رسد فارغ از ضعف و روند یکنواختی برنامه های اجرایی ، مدیریتی و عدم موفقیت در جلب نظر عمومی همچنین تاخیر و تعلل برخی نهادهای مسئول در امر ایمنی حمل و نقل به تکالیف تعیین شده در مصوبات قانونی ، کاهش و یا توقف بسیاری از برنامه های فرهنگی ، عدم توجه به مسئولیت اجتماعی ، ترویج آگاهی بخشی را باید برشمرد و قلمداد نمود.
تاکید می نماید دست یابی به افق و اهداف کاهش، غلبه و پیشگیری از سوانح رانندگی نیازمند عزم ملی و همراهی و همگرائی تمامی نهادها و سازمان های مسئول ، اقتدارِ عمل جدی دستگاه های نظارتی و حاکمیت بدون اغماض قانون و در کنار آنها اراده و توجه آحاد جامعه بوده و می تواند نقش مهمی را ایفا نموده نتایجی اثر بخشی را رقم زند.
7 اردیبهشت سال 1403 "روز ملی ایمنی حمل و نقل " فرصت بسیار مهمی در سال جاری می تواند باشد تا تمامی مسئولین و متولیان امر ضمن حساس شدن ، بازخوانی و تمرکز به این موضوع نسبت به برآورده ساختن مطالبات عموم مردم و تجدید نظر در ساختارهای تصمیم سازی و تصمیم گیری ، ارتقاء وتشکیل فوری نهاد راهبر ، اقدام جدی در تجدید نظر در کیفیت خودروهای تولیدی و توجه لازم به ایمنی آنها ( متاسفانه در به ایمنی چند دهه اخیر علیرغم افزایش بیرویه قیمت خودرو، تغییر معنیداری در ایمنی خودروهای کشور صورت نگرفته و قطعاً خودروهای تولیدی با حداقل استانداردهای ایمنی که توسط سازمان ملل توصیهشده فاصله بسیاری دارد و لازم است سازمان ملی استاندارد کشور، در نگاه خود به ایمنی خودروها تجدیدنظر کند) ، ایمن سازی و افزایش سطح سرویس راههای درون و برون شهری مطابق انتظارات بحق آحاد جامعه و برابر شرایط روز همچنین تقویت و بکارگیری تجهیزات نوین توسط گروه های امدادی ، توسعه بهره گیری از ابزارهای هوشمند نظارتی و ... اقداماتی گسترده و مؤثر را در دستور کار قرار داده تا از ادامه وضعیت تاسف بار حوادث ترافیکی و از تکرار مصیبت های فراوان برای بسیاری از خانواده هایی که پدران ، مادران و یا فرزندان خود را ازدست می دهند و دچار افسردگی و یاس و نامیدی می شوند ، کسانی که تا پایان عمر مشمول معلولیت و از کار افتادگی می گردند ، جلوگیری شود .
از این رو به منظور دستیابی به اهداف عالیه بهبود ایمنی راههای شهری و برون شهری و ارتقاء فرهنگ ترافیک همانگونه که اشاره شد اقدام عاجل دستگاههای اجرائی و نهادهای مرتبط با ایمنی و حمل و نقل و همچنین مشارکت جدی کاربران و به طور ویژه فراهم آوردن شرایط فعالیت بیشتر برای سمن ها و نهادهای مردمی ، دانشگاهیان ، بخش خصوصی ، سرمایه گذاران و جوانان اجتناب ناپذیر بوده و بطور کلی برنامه های محوری ایمنی به شرح زیر را یادآور می گردد.
- مدیریت ایمنی
1 ) تقویت نهاد راهبر ایمنی (کمیسیون ایمنی راهها و شورای عالی ترافیک) با تشکیل شورای عالی ایمنی حمل و نقل و ایمنی کشور به ریاست رئیس جمهور محترم
2) تقویت نظام ایمنی پیشگیرانه در حمل و نقل و ترافیک کشور با اجرای نقشه راه و اَکشن پلانی که قبلاً تدوین گردیده و اجرای دقیق و عملیاتی شدن مصوبه آیین نامه اجرائی جزء (4) بند (ب) ماده 46 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور به شماره 84302/ت 55310 ه مورخ 23/07/1399 هیات محترم وزیران با هدف ترویج و نهادینه سازی الکوی رفتار اجتماعی قانونمند و تکالیف قانونی تعیین شده همچنین مصوبه آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوبه به شماره 138956/ت 58512 ه مورخ 05/11/1400 هیات محترم وزیران
3) ارتقاء و توسعه سیستم های اطلاع رسانی و مدیریت رسیدگی به تخلفات و تصادفات رانندگی
4) اصلاح و نظارت جدی فرآیندهای اعمال قوانین، وصول جرائم و شیوه هزینه کرد آن در ایمنی
5) حذف بخشودگی های جرایم برای متخلفان رانندگی که در طول سال به مناسبت هایی انجام می گردد.
- ) کاربر ایمن (راننده و عابر پیاده)
1. آموزش و ارتقاء فرهنگ و مهارت ایمنی عبور ومرور
2. توسعه و بهبود بهرهوری سیستمهای هوشمند نظارت و کنترل تردد در راه ها
3. تدوین روشهای مؤثر پیشگیرانه برای موتور سواری ایمن با توجه به کثرت سهم تصادفات موتورسواران
4. تنظیم و اجرای برنامههای آموزشی عابران پیاده برای حضور ایمن در ترافیک
5. بهبود مقررات و سیستمهای کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی
- ) راه ایمن
1.توجه جدی به اصول و استانداردهای ایمنی در نگهداری از شبکه راههای شهری و برون شهری
2. حفظ حریم و ارتقاء ایمنی حاشیه راهها
3.ساماندهی و ایمن سازی راههای ورودی و خروجی شهرها و دسترسیهای آن ها
4) خودروی ایمن
1. اولویت اعمال استاندارد های ایمنی در تولید و واردات خودرو
2. ارتقاء نظام معاینه فنی خودروها و موتورسیکلتها
3. بهبود و ارتقاء ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی
4. ارتقاء استانداردهای ایمنی تولید و واردات موتورسیکلت و الزام به تحویل متعلقات آن مانند کلاه ایمنی به هنگام فروش محصول
5 ) امداد و فوریتهای پزشکی
1.ارتقاء نظام رسیدگی به مجروحان تصادفات رانندگی با توسعه پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانیوتوسعه ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی
2. تقویت بخشهای مراقب و درمان مصدومان در بیمارستان(تروماسنتر)
6) اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با ایمنی حمل و نقل
1. اصلاح ساختار اعطای گواهینامه رانندگی
2. اصلاح و تجدید نظر در جرایم رانندگی
حتی جان باختن یک نفر هم در سوانح رانندگی در شایسته این جامعه و مردم شریف نبوده و نیست.