هزینه ناکارآمدی در مدیریت شرکت های هواپیمایی ایران؛ بر دوش مردم
حداقل ۲۸ درصد هزینه های ناکارآمدی در مدیریت شرکت های هواپیمایی ایران وجود دارد.
از سال ۱۹۷۰ میلادی حمل و نقل هوایی در جهان ۶ برابر رشد کرده است، حتی سریع تر از اقتصاد جهانی که در همین زمان بیش از ۴ برابر رشد کرده است. این در حالیست که قیمت بلیت سفرهای هوایی به نصف کاهش یافته است.
با مبنا قرار دادن مرجع فوق و احتساب هزینه های شرکت های هواپیمایی ایران ( نرخ سوخت یارانه ای، سطح فعلی حقوق پرسنل، عوارض فرودگاه، ارزش دارایی، واقعیت های سیاسی حال حاضر و ...) هزینه واحد به ازای هر کیلومتر صندلی موجود CASK شرکت های هواپیمایی ایران کمتر از 2.14 سنت خواهد گردید. در حالیکه برآورد می گردد در عمل میزان هزینه CASK شرکت های هواپیمایی ایران به بهای بیش از 3.14 سنت گران تمام شود.
به عبارتی دیگر یعنی حداقل ۲۸ درصد هزینه های ناکارآمدی در مدیریت شرکت های هواپیمایی ایران وجود دارد.
آیا بهتر نیست در کنار این همه هجمه رایزنی ها جهت افزایش سقف قیمت بلیت سفرهای هوایی به استراتژی های کاهش هزینه هم در شرکت های هواپیمایی ایران توجه شود ؟
* خلیل الله معمار زاده کارشناس هوانوردی
وقتی ملتی بهمدیگر رحم نکنند وخون همدیگررا بمکنند واقویا ضعفارا فراموش کنند و پیوستگی به گسستگی تبدیل شود خداوند هم باین جماعت رحم نمیکند یکی از خویشان عیال بنده در شب یلدا برای پذیرائی در یک سالن مبلغ1.5 میلیون تومان برای هر نفر پرداخت کرد در حالیکه در آن شب ممکن بود عده ای به نان شب محتاج باشند