بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄تاکسی دیزل، نمونه بارز عمل به اقتصاد مقاومتی

◄تاکسی دیزل، نمونه بارز عمل به اقتصاد مقاومتی

وبلاگ تین نیوز، عباس قربانعلی بیک | پس از بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های عید فطر سال 1386 یکی از سیاست‌های محوری دهه اخیر در جمهوری اسلامی بر اصلاح الگوی مصرف و بویژه کاهش مصرف سوخت در حمل و نقل قرار گرفته که در بند 11 سیاست های ابلاغی معظم له برای برنامه ششم و نیز بند4  اقتصاد مقاومتی و ... نیز مورد تاکید مکرر قرار گرفته است.

از سوی دیگر طی سالهای گذشته برای کاهش مصرف سوخت در خودروها در بخش شهری علاوه بر ارتقاء محصولات داخلی، شاهد معرفی و عرضه فناوری­های روز در حوزه خودرو بوده­ایم که از آن جمله میتوان به خودروهای هیبرید اشاره نمود که تاکنون سه نمونه آن وارد کشور شده است.

در بهمن ماه سال ۹۴ شرکت تاکسی­رانی تهران علاوه بر رونمایی 50 دستگاه تاکسی هیبرید خبر از برنامه واردات چندین هزار خودرو هیبرید به ناوگان تاکسی­رانی تهران داد که در جای خود بسیار مفید و ارزشمند است اما نباید از این نکته غفلت شود که وجود ۷۰۰۰۰ دستگاه تاکسی فعال و حدود 20هزار تاکسی فرسوده و تردد چندصدهزار دستگاه خودرو مسافر بر در سطح شهر تهران نیاز به راه حل اقتصادی و فراگیرتری دارد.

هر  چند نقش فناوری هیبرید در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هر خودرو بسیار کارآمد و موثر است (مصرف سوخت حدود 6 لیتر) اما قیمت بالای 120 میلیون تومانی نمونه اخیر و پیچیدگی آن موجب شده که فراگیر شدن این فناوری حتی در مقیاس جهانی و کشورهای پیشرفته بسیار کند پیش رود. این نکته توسط شخصی بیان میشود که اولین قرارداد لکوموتیو مانوری هیبرید را در سال ۷۷ منعقد نمود که نمونه اول آن در سال ۸۰ توسط وزیر فقید مرحوم دکتر دادمان و همزمان با معرفی اولین لکوموتیو هیبرید جهان در آمریکا افتتاح شد.

بعنوان یک حرکت مکمل و اقتصادی باید توجه نمود تاکسی دیزل با قیمت مشابه انواع بنزینی میتواند در کاهش سریع مصرف سوخت و آلودگی هوای شهرهای بزرگ بویژه تهران سهم عمده­ای ایفا نماید و در عین حال با قیمت بسیار پایین­تر از انواع هیبرید زمینه توسعه سریع و فراگیر این حرکت را فراهم مینماید و به بیان دیگر با قیمت خرید هر دستگاه تاکسی هیبرید میتوان سه دستگاه تاکسی دیزل مدرن با مصرف سوخت و آلایندگی کمتر از نوع هیبرید خریداری کرد.

نقشه راه مناسب در تدوین استانداردهای آلایندگی هوا در اروپا و دستاوردهای جدید شرکتهای خودروساز سطح آلایندگی موثر خودروهای دیزل را از سال 2009 به پائینتر از سطح آلایندگی خودروهای مشابه بنزینی رسانیده است و این در حالی است که پیمایش خودرو دیزلی با سوخت یکسان ۵۰ درصد بیش از انواع بنزینی همتراز بوده و تولید گاز CO2 هم از گذشته دور بسیار پائینتر از نوع بنزینی بوده که این ویژگیها باعث شده علاوه بر تاکسی که تقریبا تمامی آنها در قرن گذشته در اروپا دیزلی بوده­، سهم خودروهای سواری شخصی دیزلی هم از ۵۰ درصد فروش در اروپا بالاتر رود.

با وجود محدودیت اعمال شده پیش از انقلاب برای شماره گذاری خودروهای سواری دیزل در قانون بودجه سال ۸۴ محدودیت مذکور ملغی گردید و با توجه به زیرساخت موجود جایگاههای سوخت در سطح شهر از پیش از انقلاب که حداقل به سه مخزن ذخیره مجهز بوده­اند و افزایش تولید گازوییل یورو ۴ در چندین پالایشگاه و عرضه قریب الوقوع گازوییل یورو ۵ شرایط استثنایی برای عملی نمودن این طرح اقتصاد مقاومتی را نوید می‌دهد.

خودرو بنزینی با قدرت 225 کیلووات، وزن 1765، شتاب 5/8 ثانیه، مصرف سوخت 8/2 لیتر و آلایندگی 191گرم
خودرو دیزلی با قدرت 230 کیلووات، وزن 1810، شتاب 5/3ثانیه، مصرف سوخت 5/45 لیتر و آلایندگی 143گرم
خودرو هیبرید با قدرت 250 کیلووات، وزن 1925، شتاب 5/9 ثانیه، مصرف سوخت 6/7 لیتر و آلایندگی 156 گرم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.